آریا پرواز ترابر

صادرات بار: در لغت به معنای انتقال کالا یا فرستادن کالا از جایی به جای دیگر است. اما در صنعت حمل و نقل بار و گمرک، منظور از صادرات ، بیشتر انتقال یا ارسال کالا از داخل به خارج کشور و خروج کالا از قلمرو گمرکی کشور می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفاهیم و تعاریف حوزه ی صادرات کالا بصورت بین المللی ، آشنا کرده و مراحل و شرایط و مدارک مورد نیاز برای صادرات بار به اقصی نقاط جهان را برای شما بیان نماییم. با این حال ، تیم تخصصی صادرات کالای شرکت پرشین کارگو ، پیوسته آماده ی پاسخگویی به ابهامات و سوالات شما ، توسط ایمیل ،‌کامنت و تماس تلفنی و اینترنتی می‌باشد.

صادرات قطعی (OUTRIGHT EXPORTATION)

به خارج کردن کالا از قلمرو گمرکی کشور، بدون هدف بازگشت و عودت دادن، به منظور فروش،استفاده یا مصرف در خارج از قلمرو گمرکی کشور، صادرات قطعی گفته می شود. صادرات قطعی ، خود به دو شکل انجام می‌گیرد:

۱. صادرات قطعی تجاری

به صادرات در مقادیر زیاد، با جنبه تجاری، که تشخیص این موضوع با گمرک می‌باشد ، صادرات قطعی تجاری می‌گویند.

۲. صادرات قطعی غیر تجاری

به صادرات در مقادیر کم ، به منظور بازاریابی، ارسال نمونه کالا، هدیه و یا سایر مصارف غیر تجاری گفته می‌شود ؛ که عمدتا از طریق پست و یا همراه خود مسافر و یا بصورت فریت بار انجام می‌پذیرد.

صادرات موقت (TEMPORARY EXPORTATION)

صادرات موقت ، شامل خارج کردن کالا از قلمرو گمرکی کشور، به منظور عرضه و نمایش در نمایشگاه ها ،تعمیر ، تکمیل و فرآوری در خارج از قلمرو گمرکی کشور ، و سپس باز گرداندن آن به داخل قلمرو گمرکی است. بسیاری از شرکتها برای اخذ گواهینامه ها یا استانداردهای خاص ، و همچنین برای شرکت در نمایشگاههای بین المللی ، و همچنین برای تعمیر دستگاههای خارجی خود ، نیاز به این نوع از ارسال کالا بصورت هوایی و دریایی به خارج از کشور دارند. شرکت پرشین کارگو با تخصص و تجربه ی کامل و طولانی مدت در این عرصه ، آماده‌ی هرگونه خدمت رسانی به این شرکتها می‌باشد.

صادرات مجدد (RENEWED EXPORTING)

به صادرات محصولات خارجی از پیش وارد شده به کشور ، به خارج کشور بدون خارج سازی از گمرک (بدون ترخیص از گمرک) و تغییر و تحول ، صادرات مجدد می‌گویند. بدین شکل که کالایی از کشور اول به ایران وارد شده و سپس بدون ترخیص از گمرک ایران ، به مقصد دوم در کشوری دیگر ارسال شود.

تعریف واردات کالا:

به کالاهایی که در کشور یا کشورهایی ساخته یا فراهم شده و از راه تجاری به یک کشور دیگر وارد گردد، واردات کالا گفته می‌شود. معمولاً چون تهیهٔ پاره‌ای کالاها، برای برخی کشورها امکان‌پذیر نبوده یا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی‌باشد، لذا آنان با استفاده از کالاهای وارداتی نیازمندی‌های خود را تأمین می‌کنند.

شرایط جوی و وضع آب و هوا از جمله عوامل تعیین‌کننده ضرورت و میزان واردات است. مثلاً چون رشد و نمو گیاهان و میوه‌های گرمسیری یا استوائی برای کشورهای مناطق معتدله یا سردسیر امکان‌پذیر نیست، بنابراین با وارد کردن این‌گونه میوه‌ها، نیازمندی ساکنان این کشورها را تأمین می‌کنند. مسئله تخصص، کارگر و قابلیت زمین نیز از جمله عوامل مؤثر در میزان واردات است.

غالب کشورها در برابر واردات، کالاهایی را که در داخل تهیه می‌کنند به کشورهای دیگر بعنوان صادرات بار ارسال می‌نمایند، و سعی می‌کنند تا میان واردات و صادرات، حداقل تعادل مناسبی برقرار باشد و کوشش می‌کنند صادراتشان بر وارداتشان فزونی گیرد. به‌طور کلی اقتصاد سالم و معقول آن است که صادرات بر واردات فزونی داشته باشد.

انواع واردات بار

در بازرگانی خارجی، پنج نوع واردات وجود دارد که انواع تقسیم بندی آن عبارتند: از واردات قطعی ، واردات موقت ، کالای مرجوعی ، ترانزیت داخلی و ترانزیت خارجی. در زیر شرحی بر هریک از این مدل‌ها برای شما آورده میشود.

واردات قطعی:

بر اساس شیوه پرداخت قیمت کالا، واردات قطعی، دارای روش‌های متعدد و مختلفی می باشد که اهم آن عبارتند از :

۱. واردات از محل ارز خریداری‌شده از سیستم بانکی، جهت گشایش اعتبار

۲. واردات با ارز آزاد جهت گشایش اعتبار

۳. واردات در مقابل صادرات از محل پروانه صادراتی (لاشه صادراتی) به نام شخص صادرکننده (غیرقابل واگذاری)

۴. واردات در مقابل صادرات با ارائه پروانه صادراتی (لاشه صادراتی) به نام شخص صادرکننده یا به نام دیگری، با واگذاری رسمی (حق واگذاری به غیر برای یک‌بار وجود دارد.)

۵. واردات بدون انتقال ارز از محل سرمایه‌گذاری خارجی پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی

۶. واردات بدون انتقال ارز از محل فهرست اقلام مجاز اعلام‌شده

واردات موقت کالا:

ورود موقت، رویه گمرکی است که بر اساس آن، کالاهای معینی می‌تواند تحت شرایطی، به‌طور موقت به قلمرو گمرکی وارد شود. این کالاها باید ظرف مهلت معینی که گمرک ایران تعیین می‌نماید، بدون این‌که تغییری در آن ایجاد شود، خارج گردد. تغییرات ناشی از استهلاک از این حکم مستثنا است. برای مثال میتوان به این عناوین اشاره کرد:

۱. واردات کالاها به‌منظور عرضه در نمایشگاه‌ها.

۲. واردات دستگاه‌های فیلم‌برداری و عکس‌برداری هوایی و فیلم‌های همراه آن‌ها، پس از ارائه موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.

۳. واردات دستگاه‌های مطالعات علمی، آموزشی، تربیتی، فنی و مهندسی نقشه‌برداری.

۴. واردات دستگاه‌ها برای سدسازی، اسکله‌سازی، لایروبی، راه‌سازی، حفاری، استخراج و اکتشاف و پروژه‌های (طرح‌های) خاص.

۵. واردات دستگاه‌ها برای نصب و سوار کردن کارخانه‌ها و تأسیسات صنعتی و نظایر آن.

۶. واردات دستگاه‌ها برای تعمیر ماشین‌آلات و دستگاه‌ها.

۷. واردات وسایل نقلیه سواری و هواپیمای شخصی اشخاص غیرمقیم ایران برای استفاده شخصی و ظروف و تکیه‌گاه‌های چند بار مصرف.

۸. واردات کالاهایی که طبق قراردادها و موافقت‌نامه‌های گمرکی بین‌المللی قابل ورود موقت بوده و دولت جمهوری اسلامی ایران عضویت آن را پذیرفته است.

۹. واردات وسایل و لوازم امدادی به‌منظور کمک‌های بشردوستانه.

۱۰. واردات ظروف و لفاف‌های آماده برای بسته‌بندی کالای صادراتی.

۱۱. واردات هواپیما برای امور خدماتی از قبیل سم‌پاشی و مسافری.